maanantai 1. marraskuuta 2010

Syysloma

Syysloma tuli ja meni. Tuli kavereita nähtyä, vietettyä "laatuaikaa" vanhempien kanssa ja vähän askarreltuakin. Äidin teki kovasti mieli valaa kynttilöitä, joten minä reippaana tyttönä hain kaupasta materiaalit ja eikun valamaan.

Elämäni ensimmäisen kerran kokeilin geelikynttilöiden tekoa. Geelikynttilöistä en oikein kynttilöinä tykkää, mutta niiden tekeminen oli kivaa. Paljon mahdollisuuksia. Kolmeen Ekotorilta ostettuun 0,50€ lasiin valoin kolme vähän erilaista kynttilää. Ihan kivoja niistä tuli. Ohjeessa kylläkin sanottiin, että astia ei saisi kaveta ylöspäin, eikä joukossa saisi olla palamatonta materiaalia ja minulla on molempia. No, ompahan kivoja katsella. Seuraavalla kerralla sitten!





Perinteisiä kynttilöitä tehtäessä meidän itse tehdyt muotit vähän falskasivat, joten sai olla tarkkana aina ensimmäistä kerrosta valaessa. Vaikka alkuperäinen idea oli äidin, ei hän lopulta valanut kuin yhden kynttilän. Pitkä maitopurkkiin valettu on äidin ja loput minun. Äiti kokeili, mitä tapahtuu kun yhdistää punaisen ja vihreän värinapin. No, tuloksena oli mustaa. Äiti ei väristä pitänyt ja into sammui siihen. Minä tein urheasti omani loppuun. Puna/vihreään littanaan kynttilään tuli muotista jännä kuviointi.





Kauneimmat kynttilät tulivat valamalla sulaa kynttilämassaa jääpalojen päälle. Minun on aina tehnyt mieleni kokeilla näitä, mutta vasta nyt sain aikaiseksi. Sisällä on kaupasta ostettu valmis pöytäkynttilä. Kynttilä pistettiin maitopurkin sisään, ympärille jääpaloja ja päälle kaadettiin kynttilämassaa. Osa minun jääpaloistani taisi olla liian isoja ja onkaloista tuli liian suuria. En tiedä, miten kynttilä tulee käyttäytymään palaessaan, mutta nättejä niistä silti tuli ja ensi kerralla tietää paremmin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti